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Reports Year : 2023

Visualization Empowerment: How to Teach and Learn Data Visualization

Autonomisation de la visualisation : Comment enseigner et apprendre la visualisation de données

Abstract

Data visualization is becoming an important asset for a data-literate, informed, and critical society. Despite the variety of existing resources to teach theories and practical skills in this domain, little is known about 1) how learning processes in the context of visualization unfold and 2) best practices for engaging and teaching data visualization to diverse audiences and in different contexts. This Dagstuhl Seminar invited practitioners, researchers, and teachers from the areas of visualization, design, education and cognitive psychology to explore these questions from multiple perspectives. Through a range of practical activities, talks, and discussions, we have begun characterizing and classifying teaching methodologies. We have redacted a pedagogical manifesto, and started formalizing the concept of improvisation with visualization in the context of teaching and learning. We have also interrogated creativity as an important aspect of visualization teaching and learning and explored links between data physicalization and visualization teaching activities. Across these different themes, we have begun to map out the challenges of visualization teaching and learning and the opportunities for research and practice in this area.
La visualisation des données est en train de devenir un atout important pour une société informée, critique et qui maîtrise les données. Malgré la variété des ressources existantes pour enseigner les théories et les compétences pratiques dans ce domaine, on sait peu de choses sur 1) le déroulement des processus d'apprentissage dans le contexte de la visualisation et 2) les meilleures pratiques pour engager et enseigner la visualisation de données à divers publics et dans différents contextes. Ce séminaire de Dagstuhl a invité des praticiens, des chercheurs et des enseignants des domaines de la visualisation, du design, de l'éducation et de la psychologie cognitive à explorer ces questions sous de multiples angles. Par le biais d'une série d'activités pratiques, d'exposés et de discussions, nous avons commencé à caractériser et à classer les méthodes d'enseignement. Nous avons rédigé un manifeste pédagogique et commencé à formaliser le concept d'improvisation avec la visualisation dans le contexte de l'enseignement et de l'apprentissage. Nous avons également interrogé la créativité comme un aspect important de l'enseignement et de l'apprentissage de la visualisation et exploré les liens entre la physicalisation des données et les activités d'enseignement de la visualisation. À travers ces différents thèmes, nous avons commencé à définir les défis de l'enseignement et de l'apprentissage de la visualisation et les possibilités de recherche et de pratique dans ce domaine.
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hal-03969898 , version 1 (02-02-2023)

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Attribution - CC BY 4.0

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Cite

Benjamin Bach, Sheelagh Carpendale, Uta Hinrichs, Samuel Huron. Visualization Empowerment: How to Teach and Learn Data Visualization. Dagstuhl Reports. 2023, 10.4230/DagRep.12.6.83. ⟨hal-03969898⟩
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